Pyjamasbyxor med fötter

Här ska jag visa hur du själv kan rita fötter till ett par pyjamasbyxor.

Jag har använt ett leggingsmönster (utan sidsöm), men ökat på benvidden nertill med 3-4 cm. Sist i inlägget visar jag hur du kan göra om du vill använda mönster till mjukisbyxor (med sidsöm).

Markera sidlinjen och rita en linje 2 cm upp på ”frambenet”. Gör en mjuk böj mot sidlinjen, titta på skissen.

Mät barnets fot på både längden och bredden och lägg på några centimeter extra. Rita en fotsula enligt skissen.

Fotdelen behöver inte vara fotformad. Den kan vara helt liksidig.

Rita sedan en ovandel där du utgår från fotsulans tå, men ökar på bredden. Avsluta ovandelen med en linje enligt skissen. Den raka kanten är 2 cm och motsvaras av den avkortade delen på byxbenet. Den böjda linjen på ovandelen är lika lång som urtaget på byxbenet.

Ovandelens yttre kant och bakbyxans nederkant motsvarar tillsammans fotsulans omkrets (den röda linjen). Eventuellt kan du behöva justera fotsulan något.

Klipp ut alla delar med 1 cm sömsmån utom midjekanten. Där anpassar du sömsmånen till den resår du tänkt använda, lika bred eller ca 5 mm bredare.

Nåla fotens ovandel i byxdelens urtag. Se till att markeringarna stämmer mot varandra. Sy sömmen.

Sy mitt fram- och mittbaksömmarna.

Sy innerbensömmen i ett svep.

Nåla fotsulorna på plats, börja med mitt fram och mitt bak. Sy sömmen.

Mät av en lagom bit resår och sy ihop den till en ring. Vik ner midjekanten med resåren inuti, fördela den jämnt längs midjekanten. Sy fast den med långa sicksackstygn, sträck tyg och resår medan du syr.

Pyjamasbyxorna är färdiga! Tröjan till pyjamasen syr du med fördel med raglanärmar, men isydd ärm går också bra.

Så här gör du om du vill använda ett mjukisbyxmönster med sidsöm:

Troligtvis måste du minska benvidden något. Korta av framstyckets ben med 2 cm.

Rita en fotsula som jag beskrivit ovan.

Rita en ovandel på samma sätt, men gör den liksidig. Den har alltså raka kanter i båda sidorna. Följ för övrigt beskrivningen ovan.

Pyjamaser är perfekt att sy av spillbitar. Här är några andra pyjamaser med fötter:

Har du kunnat rita en pyjamasfot efter den här beskrivningen? Saknar du någon information? Kommentera gärna!

Syskolan.wordpress.com

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång